Oszustwa na szkodę seniorów – nowe metody przestępców
Przestępstwa skierowane przeciwko seniorom często przyjmują formę oszustw, znanych jako „na wnuczka”, „na funkcjonariusza CBŚP”, „na pracownika banku” czy „na wypadek”. Choć są to metody dobrze znane i wielokrotnie omawiane w mediach, przestępcy nieustannie wprowadzają nowe techniki. Ostatnio zauważono pojawienie się nowych metod opartych na fałszywym przedstawianiu siebie jako „listonosza” lub „pracownika poczty”, często łączonych z oszustwem „na policjanta”. Niektóre z takich prób zostały zaobserwowane także w mieście Mława, na co zwrócili uwagę nasi czytelnicy.
W odpowiedzi na te działania, Bank Pocztowy kieruje ostrzeżenie do seniorów i ich najbliższych. Oszustwa typu „na wnuczka”, „na policjanta” lub inne tego typu manipulacje charakteryzują się wysoce manipulacyjnym i cynicznym podejściem przestępców. Dlatego też, nie można ich lekceważyć. Sprawcy z dużą precyzją planują swoje działania, często wprowadzają realistyczne elementy (np. dźwięk płaczu lub krzyków domniemanych uczestników wypadku, pojawienie się nazwy banku na wyświetlaczu telefonu ofiary czy weryfikacja danych „policjanta” po wybraniu przez ofiarę numeru 112). Oszuści są niezwykle wnikliwi i szybko reagują na informacje przekazywane przez media i policję. Zastosowane techniki i mechanizmy działania sugerują, że przestępcy śledzą wiadomości dotyczące obecnych schematów oszustw oraz informacji, które mogą wykorzystać do tworzenia kolejnych scenariuszy.
Oprócz dobrze znanych metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, „na prokuratora” czy „na funkcjonariusza CBŚP”, zauważono pojawienie się nowego schematu „na pracownika poczty” i „listonosza”. Każde z tych oszustw jest bardzo szkodliwe, gdyż seniorzy często tracą oszczędności zgromadzone przez całe życie. Czasem zdarza się, że to samo osoby padają ofiarą oszustwa kilkukrotnie.